torstai 4. syyskuuta 2014

Onko Suomessa sateenkaaria?

Niin onko? Kun nehän on aika Amerikkalainen juttu eiks nii? Suomessa ei välttämättä oo kuulemma vettäkään, eikä hampurilaisia, eikä uuttavuotta.

Nyt on ekat kolme koulupäivää jo takana ja mulla ois ollu jo ekan päivän jälkeen kerrottavaa, mutta nyt tajuan sen ku kaikki vaihtarit on aina sillee että ei ehi. Oon tosi väsyny aina illalla enkä ehi/jaksa olla kauheesti koneella. Plus en todellakaan raahaa järkkäriä kouluun ja mun kännykässä ei oo oikeen tilaa kuville niin en jaksa myöskään tehä kuvatonta postausta...

Awkward pose. Tää kuva otettiin jo ennen ku koulu alko ku oltiin tutustumassa rakennukseen. Kuva on liikkasalista ja tossa näkyy meijän koulun maskotti eli Hornet. Ja koulun värit on vihree & valkonen, kuten kuvasta voi ehkä päätellä.

Ensimmäisenä kouluaamuna olin aika hermona, mutta ainaki tiesin etten joutuis olemaan yksin koska mun hostsisko on myös seniori meijän koulussa. Mentiin siis ekana aamulla kaikki liikuntasaliin, jossa oli jotain tervetulo-puhetta, opettajien esittelyä jne. Yhessä vaiheessa myös tää "juontaja" sano että Could every exchange student stand up ja kun me noustiin mä huomasin, että meitä on ihan sikana. En oo missään vaiheessa laskenu tarkasti mutta vissiin 15 tai jotain..? Mä oon ainoo suomalainen (onneks) mutta sitten on pari norjalaista, espanjalaisia, italialainen, ecuadorilainen, tanskalainen, kolme thaimaalaista...

Minä ja Tuva (norjalainen)

Tervetulojutun jälkeen menin officeen säätämään lukkarin kanssa ja siinä meniki joku tunti ku meitä oli aika paljon. Ekan päivän olin niillä tunneilla millä piti, mutta tokana päivänä vaihoin yhen pois ja se oli Health Education. Se vaan oli jotenki tosi tyhmä koska ensinnäki se opettaja puhu tosi hiljaa ja ne aiheet sille kurssille ois ollu sellasia "vitamiinit on hyviä, päihteet huonoja". Joten siis vaihdoin sen pois ja päädyin bilsaan. Mun nykyinen lukkari näyttää siis tältä:

ELAC:
Tää on senioireiden englanti, eli siis sama periaatteessa ku äidinkieli. Tää on myös ainoo tunti, jossa oon mun siskon kanssa samassa. Vaikuttaa jo nyt aika työläältä ja pelottavalta koska meijän pitää pitää jotku puheet vissiin ja lukee joku miljoona kirjaa.

SPANISH:
Espanjaa mulla on nyt ollu kolme tuntia ja oon vähän alkanu miettiä josko vaihtaisin sen pois. Nimittäin ainoo syy, miks otin espanjan on se, et mä oikeesti halusin oppii edes vähän jotain sanoja. Nyt tän kolmen tunnin aikana ollaan muutaman kerran käyty läpi puolet aakkosista... Ja koska tää tunti on freshmanejen kanssa, ne on mua monta vuotta nuorempia ja käyttäytyy ku ala-asteikäset. Tuolla tunnilla mm. käytettiin 20 minuuttia siihen, että piti mennä istumajärjestykseen sukunimien mukaan. Siinä vaiheessa meinas räjähtää pää ku opettaja kysy, että tietääkö joku mikä on adjektiivi... ja kaikki vaan mumisi jotain "I don't know". Ihan perille on menny opetus jos ei lukiossa tiedä mikä on adjektiivi:D

ADVANCED BIOLOGY:
Tän kurssin otin Healthin tilalle vaan sen perusteella, koska tää oli suunnilleen mun ikäsille. Kirja on valtava ja suurinta osaa sanoista en ymmärrä. Mutta opettaja vaikuttaa kivalta ja tästä varmasti oppii hyödyllistä sanastoa. Ainoo vaan etten tienny, että tää on sellanen eläinten leikkely -tunti ja mä en oo ihan niin innoissani leikkelemässä jotain kissaa...

Lunch

SEMINAR:
En tajuu oikeen itekään tätä seminaria. Istutaan vaan jossain luokassa ja saa tehä läksyjä tai olla vaan. Mutta ihan kiva koska tuolla ehtii jutellaki jollekki. (5min välkillä ei todellakaan ehi kun kaikki aika menee siihen, että vaan kävelee seuraavaan luokkaan)

CHORUS/CHOIR:
Kuoro on ehkä kivoin tunti koska ei tarvi varsinaisesti tehä mitään:D En oo mikään hyvä laulaja tai mitään, mutta se ei haittaa. Lauleskellaan siellä vaan jotain ja sitten jouluna on pari jotain esitystä. 

GEOMETRY:
Meillä oli aluks pretest ja ajattelin ettei tästä tuu mitään koska en ymmärtäny yhtään niitä termejä. Mutta sitte kun alettiin oikeesti laskee ni tähän mennessä ainaki vaikuttaa ihan siedettävältä. Mikään muu aine ei siis ollu pakollinen paitsi enkku, eli oisin voinu olla vuoden ilman matikkaa, mutta mulla on pitkä matikka Suomessa ni se ei todellakaan ois ollu järkevää. 

WORLD HISTORY:
Tää on myös kiva tunti! Historia on ihan mielenkiintosta ja toisaalta kun ollaan käyty näitä asioita läpi jo Suomessa ni se helpottaa paljon opiskelua. Ja se opettaja on tosi mukava ja hyvä. Ja se näyttää ihan 40-vuotiaalta Channing Tatumilta:D

Kouluruoka on täällä vähän... tällasta. Joka päivä on tarjolla just sitä pizzaa, hampparia, nugetteja, "salaattia" ja mitä lie wrappeja. Toi myös maksaa,  mutta lähes kaikki syö tota eikä tuo kotoota eväitä. Mä nyt oon syöny joka päivä noita ruokia, mutta aattelin kattoo jos keksisin jotain hyviä eväitä jota voisin ottaa. Joku terveellisempi & halvempi vaihtoehto ois välillä ihan kiva. 


Jokanen tunti kestää (kai?) 55min ja koulua on 7.50-2.50. Mun sisko on puolet päivästä eri rakennuksessa sellasella kosmetologilinjalla, joten se tulee hakemaan mut sitten ku koulu loppuu. Asun ihan koulun lähellä, joten ollaan tosi nopeesti kotona ja nyt näinä parina päivänä oon vaan halunnu ottaa päikkärit, koska 5.30pm pitää mennä takasin koululle. Nimittäin, liityin koulun cheerleading-joukkueeseen! Meillä on joka päivä treenit koululla 5.30-7.30pm ja joka perjantai ollaan kannustamassa poikien football-peleissä. Ja huomenna on siis perjantai... eli peli... ja oon ollu tasan kaksissa treeneissä ja oon huomenna kentällä:D 

Mutta siis oon niin innoissani tosta cheeristä!! Meitä on vissiin 11 tyttöä, joista kaks on vaihtareita mun lisäks. Ne tytöt on tosi mukavia ja kannustavia koko ajan ja neuvoo meitä kaikessa. En oo siis koskaan edes kokeillu cheerleadingia missään muodossa, joten tuolla tuli niin hyvä mieli ku coachit kehu kuinka hyvin osasin tehä jonku liikkeen ja myös ne tytöt kehu tosi paljon siitä, miten hyvin opin asiat. Niitä huutoja ja liikkeitä on ihan sairaasti, enkä mitenkään oo vielä oppinu kaikkia, mutta alotan muutamasta huomenna:) 

Kaikista jännintä oli kun olin mun ekoissa treeneissä ja niitä oli jäljellä 10 min ja coach sano että "Tanja tuupas tänne, susta tulee flyer". Niille, jotka ei cheerleadingista tiedä niin se on siis sellanen tyyppi, joka nousee niissä stunteissa ylös ja jota heitellään. Olin ihan paniikissa koska olin aina ajatellu, että mähän en sitte uskalla olla niissä stunteissa hirveesti. Mut ne kaikki tytöt oli ihan että "You can do it!" ja neuvo mua tarkasti. Ekan kerran ku mun piti nousta niiden käsien päälle ni tärisin vaan ja horjuin ja se oli ihan sairaan pelottavaa, mutta kokeiltiin sitä 5-6 kertaa ja lopulta pääsin jo jotenki sinne ylös suorana ja vakaana. Mua vaan käskettiin jännittämään koko kroppa ihan tiukaks ja enhän mä muuta pystynykään tekemään ku se oli niin pelottavaa. 

Tota stunttia ei kyllä todellakaan tehä vielä huomisessa pelissä, mutta tosiaan niitä huutoja pitäis vähän vielä treenata. Mutta se on tosi kivaa ja oon ihan kickseissä kaikista niistä vaatteista mitä sain cheerleadingia varten! Harmi vaan ettei niitä saa pitää ku kausi loppuu. 

Koulusta vielä sen verran, että se ei oo yhtään niin pelottavaa tai vaikeeta ku vois luulla (ainakaan vielä). En voi sanoo vielä 3 päivän jälkeen, että oisin saanu kavereita, mutta kyllä mulla on ihmisiä kenen kanssa hengata ja on mulle tullu muutama juttelemaan. Heti ekan tunnin jälkeen esimerkiks yks tuli kysymään, että tiiänkö mihin oon menossa seuraavaks ja ku sanoin, että en, niin se sano, että se voi viedä mut sinne luokkaan. Sama ihminen tuli myös koulun jälkeen kysymään käytävällä, että miten meni päivä. On kyl pari kertaa ollu aika hämmentävää ku joku sanoo jossain käytävällä "hey Tanja" ja mä vaan mietin, että kuka toi oli. Täällä on myös ihan normaalia kehua toisia paljon enemmän ku mihin on tottunu Suomessa ja se on tosi piristävää! Ihmiset kehuu jos sulla on kiva vaate tms. Yks tosi mukava tyttö tuli heti cheerleadingissa kysymään mun nimee ja mistä oon ja sano heti, että oon tosi nätti. Mä oon kohtelias ihminen muutenki, mutta täällä oon jo nyt huomannu, että kiinnitän enemmän huomiota hymyilemiseen ja kiitoksen sanomiseen yms. 

Mul ois vieläki kerrottavaa mutta haluun, että näissä postauksissa on joku punanen lanka, joten kerron sitte lisää myöhemmin:) 

♥: Tanja





2 kommenttia:

  1. Kuulostaa tutulta vaikka omat kokemukset on 36 vuoden takaa😂 Onko sun maailman historia kirjassa edelleen puolet vähemmän sivuja kuin Amerikan historian kirjassa?

    Oot kyllä pääsyt high school meiningin ytimeen, jos suo heitellään futismatsissa ja kehutaan nätiksi. Kohta joku quarter back pyytelee suo prom'iin!

    Jatka vaan espanjan opiskelua niin tajuat, miksi Suomessa kielten opiskelu aloitetaan paljon aikaisemmin.

    Tiedoksi vielä, että täällä jääkarhujen maassa on 20 astetta lämmintä ja aurinko paistaa! Nautinnollisia päiviä toivottaa nolo sedän vaimo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään koulussa ei ees käytetä tyyliin ollenkaan kirjoja:D Bilsasta on kirja mut matikka & historia esimerkiks on täällä nettikirjoina ja meillä on koulun kautta läppärit sitä varten.
      Ja kyl se espanja nyt sai lähtee ku meni ihan hermot siellä tunneilla:D
      Kiitos! Täällä on tällasta "yhtenä päivänä 28 astetta ja seuraavana kaatosadetta ja 15 astetta"- meininkiä

      Poista