perjantai 26. joulukuuta 2014

Christmas




 Tänä vuonna joulu oli kokonaisuudessaan ihan erilainen ku normaalisti, ja pakko myöntää, ettei sellasta ihan kunnon joulufiilistä tullu saavutettua missään vaiheessa. Kiva joulu silti oli, tosi erilainen vaan :) 
Jouluaattona heräsin vesisateeseen ja katoin läpi kaikki miljoona snapchattia Suomesta ja täytyy kyl sanoo, että siinä vaiheessa tuli vähän haikee olo. Kaikki kotona vietti jo joulua ihan täysillä ja itellä oli ihan tavallinen aamu. Juttelin parin mun vaihtarikaverin kanssa, ja niillä oli kans tosi haikee olo. Olin jo aiemmin päättäny, että haluun leipoo korvapuusteja jouluks ja koska haluttiin muuta ajateltavaa ku joulu kotona, Tuva tuli meille leipomaan mun kanssa. Ensin tosin piti käydä Meijerissa ostamassa kaikki leivontatarvikkeet ja mulla meinas mennä hermo ku raesokeria ei löytyny mistään. Korvapuusteista tuli sit vähän feikkejä ku sitä ei ollu mut ne maistu kuitenki ihan ok:lle :D 
 Mä juon joka vuosi joulun alla tosi paljon glögiä ja se on ihan mun lemppari joulumaku. Täällä ei glögiä juoda, eikä sitä hirveen helposti Suomestakaan lähetetä, joten päätin googlata jonkun helpon ohjeen omatekoisen glögin valmistukseen. Suurimmassa osassa ohjeita oli niin paljon kaikkia random aineita, joista en ollu kuullukkaan, joten päätin jättää välistä. Mutta sitte löysin Demin sivuilta ohjeen ja aattelin, että täähän on helppo. Ehkä just sen yksinkertasuuden takia toi ei mastunut (eikä näyttäny) yhtään glögiltä, mutta tulipahan kokeiltua. 




Illalla tilattiin pizzaa, joten ei kyllä tosiaan ollu ihan perinteinen jouluaattoateria. Ei sinänsä haittaa, koska eihän se joululta tuntunukaan. Mutta jotenki hassua ajatella, että Suomessa olisin syönyt sellasen hienon illallisen kaikkine jouluruokineen ja siihen oltais panostettu tosi paljon ja täällä syötiin pizzaa.


 Jouluaattoiltana oltais saatu avata yhet lahjat, mutta mä halusin säästää aamuun kaikki koska mun mielestä siitä menee se lahjojen saannin hauskuus jos niitä availlaan jo etukäteen ennen sitä virallista lahjojen saantia :D Yks pieni paketti mun kuitenki "piti" avata ja sieltä paljastu noi kuvassa olevat jutut...

 25.päivän aamulla herättiin tosi aikasin ensin vähän panostetummalle aamupalalle ja sen jälkeen avaamaan lahjat. Tää oli ensimmäinen vuosi, kun en ollut toivonu mitään, joten ei ollu minkäänlaisia odotuksia lahjojen suhteen. Olin vielä saanu jo aiemmin sen aikaisen joululahjan, eli lahjakortin Hollisterille. Lahjoja kuitenkin tuli paljon ja olin tosi ilonen niistä. 

 Yks lahjoista oli tällanen Hawaii Survival Kit, joka sisälsi kaikki matkaan tarvittavat hygieniatuotteet matkakoossa, hammasharjasta aurinkorasvaan. Kuukauden päästä sitä ollaankin Havajilla juuri nyt...

 Muita lahjoja oli mm. jalkoja kosteuttavat tossut, pehmokoira joka hieroo niskaa, Beyoncén hajuvesipaketti (♥)  ja n. 100 kiloa suklaata. En oo varmaan ikinä ennen sanonu tätä suklaasta, mutta vähempiki ois riittäny:D  
Perinteisten lahjojen lisäksi oli "Stocking", eli joulusukka, joka normaalisti ilmestyis takan yläpuolelle jouluaamuks, mutta meillä ei normitakkaa, joten ne tuli lahjojen mukana. Mun sukasta löyty tosiaan sitä suklaata vaikka muille jakaa, jotain hygieniatuotteita plus sitte vielä 5 pienempää lahjakorttia eri paikkoihin: Subway, Cold Stone, Dunkin Donuts, Meijer ja Aeropostale. Toi sukkajuttu on paras, koska rakastan kaikkee sellasta pikkusälälahjaa! 

Puolen päivän aikaan ajettiin Grand Rapidsiin samoille sukulaisille, keiden luona oltiin Thanksgivinginä. En tiennyt, ettei jenkeissä oo sellasta virallista käsitettä ku jouluruoka. Ruuaksi oli siis kaikkea sekalaista, koska täällä ei oo sellasta ku Suomessa, että ois kinkku ja laatikot yms. Syötiin, pelailtiin ja katottiin jotain jouluparaatia telkkarista. Illaksi tultiin takas kotiin ja katottiin hostsiskon kanssa Polar Express -leffa. 

Kuten varmasti jo kävi ilmi, joulu mun hostperheessä ja ylipäätään Amerikassa on tosi erilainen, mihin oon tottunu kotona. Tiedän, että "ei ole väärää, on vaan erilaista", mutta täytyy silti sanoa, että kyllä Suomen joulu vaan on paras. Kuvittelin jotenkin, että joulu olis täällä paljon isompi juttu, etenkin kun sen odotukseen panostetaan niin paljon kaikilla jouluvaloilla yms. Mutta tän kokemuksen jälkeen totesin, että Suomessa joulu on paljon juhlallisempi ja siihen liittyy paljon enemmän sellasta tietynlaista panostusta. 
Niinku jo ennen tänne tuloa oli varoteltu, joulun aika saa helposti aikaan koti-ikävää - ainaki mulla. Jotenki nyt ku joulu on ohi ja vuosi vaihtuu alle viikon päästä, on sellanen helpottunu olo, että tänne asti on selvitty ja sen sijaan, että laskettais vaan kuinka monta päivää täällä on oltu, kohta aletaankin jo laskea kuinka monta päivää on enää jäljellä. Tää asia tosin myös vähän jännittää, koska laskin just, että kahen viikon päästä mun vaihto on puolessa välissä. Samalla nää jäljellä olevat 5 kuukautta tuntuu ihan liian lyhyeltä ajalta ja toisaalta myös ihan hullun pitkältä ajalta nyt kun on vähän kaipuuta kotiin. Välillä on vaan vaikee ees uskoa, että mähän oon oikeesti täällä. 

♥: Tanja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti